מה התבקשנו לעשות?
המשרד ביקש לבחון חלופות למודל הקיים של תמרוץ חברות ממשלתיות העוסקות בהקמת תשתיות תחבורה. מטרת המחקר הייתה להעריך את יעילותו של המודל הנוכחי, לזהות אתגרים קיימים ולגבש המלצות מבוססות על מחקר השוואתי מהארץ ומהעולם.
קצת על המתודולוגיה בפרויקט
המחקר התבסס על סקירת ספרות מקיפה וכלל:
- ניתוח המודל הקיים– בחינת תהליכי התמרוץ הנהוגים כיום, זיהוי נקודות חולשה והתאמתם לצרכים ארגוניים ותקציביים.
- סקירה בינלאומית– השוואה למודלים מיושמים בעולם, כולל תמריצים במכרזים ציבוריים, התקשרויות בין-מגזריות ומודלים למעקב ובקרה.
- ניתוח מודלים תמריציים– בחינת חלופות הכוללות תמריצים סטנדרטיים, תמריצים מבוססי יעדים ותמריצים המשלבים מודלים פיננסיים חדשניים.
- הצעות יישומיות– פיתוח הצעות לשיפור מודל התמרוץ, כולל התאמות ספציפיות למדידה פרויקטלית, הקמת מאגר נתונים וטיוב שיטת הניקוד.
על התוצרים והערך המוסף
המחקר סיפק למשרד תמונה מקיפה של מגמות גלובליות בתחום התמריצים בתשתיות תחבורה, לצד תובנות אופרטיביות לייעול המודל הקיים. ההמלצות כללו שינויים בגישה לניהול ובקרת ביצועים, תוך יצירת איזון בין תמרוץ אפקטיבי לפיקוח הדוק.