התפקיד העיקרי של מנכ”ל ארגון חברתי – להביא כסף! / ענת מופקדי

אמל”ק

      חשיבות גיוס הכספים: גיוס כספים הוא תחום מרכזי במילוי תפקיד מנכ”ל ארגון חברתי | השקעת 80% מזמן המנכ”ל בגיוס כספים כדי להבטיח תמיכה פיננסית מתמשכת.

      אתגרים בניהול ארגון חברתי: שמירה על תזרים כספים ותשלום משכורות בזמן | התמדה בגיוס ושמירה על תורמים קיימים.

       מעבר משלב ההקמה לשלב המיסוד: הצורך בהשקעת משאבים משמעותית למעבר משלב ההקמה לשלב המיסוד | פיתוח אסטרטגיות פנים-ארגוניות להבטחת צמיחה והתפתחות.

      שותפויות עם משרדי ממשלה: בניית מיזמים משותפים עם משרדי ממשלה או מתן שירותים למשרדים לצורך ספציפי | יתרונות עבודה עם משרדי ממשלה: הגדלת מספר המוטבים והשפעה על סדר היום הממשלתי.

      עבודה עם פילנתרופיה: תפיסה מקצועית של עבודה עם תורמים כשותפים | שמירה על קשר עם תורמים קיימים באמצעות תקשורת פתוחה ושקופה | גיוס תורמים חדשים באמצעות הכנה ובניית קונספט מותאם לתורם הייעודי.

      בניית רשתות תורמים: יצירת רשת של תורמים לקידום תחום ספציפי | בניית שותפות עם קרנות ותכנון פעילויות משותפות.

      שותפויות עם ארגונים חברתיים נוספים:  יצירת שיתופי פעולה משמעותיים עם ארגונים דומים הפועלים באותו תחום | חיסכון בעלויות תקורה ותשתיות והשגת אימפקט גדול יותר.

 

את הקריירה המקצועית שלי בתחום ארגוני החברה האזרחית בישראל התחלתי אי אז במקביל ללימודי התואר הראשון. מתפקידי הדרכה וליווי של קבוצות התחלתי לטפס במסלול המקצועי של תפקידי הניהול בארגונים. מאוד מהר הבנתי שככל שאני מטפסת בדרגות הניהול תמהיל התפקיד שלי משתנה. ככל שהתקדמתי בדרגות הניהול, מצאתי את עצמי מתמקדת יותר ויותר בתחום גיוס הכספים. זהו תחום מרכזי שמספק את המשאבים הכספיים הנדרשים לתמיכה בפעילות הארגון ושילובם בתכניות הפעילות והפיתוח.

איש חכם שלקח חלק בהנהלת הארגון אותו ניהלתי אמר ששמונים אחוז מחלוקת הזמן של מנכ”ל צריך להיות מושקע בתחום גיוס הכספים. תאמינו לי הוא צדק לגמרי. על מנת שארגון יוכל להתפתח בצורה טובה, נדרשת יכולת להשיג תמיכה פיננסית רצינית כדי להבטיח פעילות מתמשכת והתפתחות עקבית.

אם יצא לכם לדבר עם מנכ”לי ארגונים תשמעו לא אחת על האתגרים של גיוס כספים לארגונים חברתיים. תשמעו על הדאגה לשלם משכורות בזמן לעובדים כאשר יש בעיות תזרים, גם כשהמדינה/הרשות המקומית לא העבירה את התמיכות בזמן. תשמעו על ההתמדה הנדרשת בשמירה על תורמים קיימים ובהגעה אל תורמים חדשים. המכלול הזה דורש השקעה מרבית של מנכ”לי וצוותי הארגון בשיטתיות ולאורך זמן.

פעמים רבות אנו פוגשים מנהלי ארגונים חברתיים שהקימו ארגון מתוך אמונה בצורך הקיים בפעילות. בדרך כלל הם מדברים על הארגון והחזון עם הרבה ברק בעיניים ותחושת חלוציות. ההשראה והחזון של המייסדים חדורי המוטיבציה מסייעים להם לא אחת להצעיד את הארגון קדימה. לעומת זאת, במעבר משלב ההקמה לשלב המיסוד והגדלת סקייל הפעילות של הארגון תחושת האופוריה הראשונית מתמוגגת מעט ונדרשת השקעת משאבים משמעותית כדי לצלוח את המעבר. המפתחות להצלחה טמונים לא פעם נדרשת בעבודה פנים ארגונית ופיתוח אסטרטגיות מדויקות, באמצעותן ניתן יהיה להבטיח צמיחה והתפתחות רבה יותר לארגון, שתכלול גיוס שותפים חדשים וניהול תקציבים אפקטיביים להמשך הפעילות.

 

הגדלת סקייל הפעילות של עבודת הארגונים מתבצעת באמצעות מספר גורמים מרכזיים:

שותפות עם משרדי הממשלה השונים

 חיבורים שמתבטאים בבניית מיזם משותף של משרד ממשלתי והארגון החברתי, או במתן שירותים למשרדים לצורך ספציפי בו הארגון מתמחה. בתהליכים אילו ארגוני חברה אזרחית מביאים לעבודת הממשלה יזמות וחדשנות שמסייעת למשרדים להניע תהליכים באופן מהיר יותר. יחסי העבודה של ארגון ההופך להיות ספק שירות של הממשלה מחייבים יצירת תהליכי עבודה מובנים בין המשרד הממשלתי לארגון חברתי. התהליכים מחייבים את הארגונים לעבוד בהלימה ביחס לממדי התוצאה והתפוקה המצופים ממנו.

היכולת של ארגונים להצמיח את סקייל הפעילות שלהם באמצעות שותפות עם משרדי הממשלה היא משמעותית. עבודה עם משרדי הממשלה מאפשרת לארגונים להגדיל את מספר המוטבים, מאפשרת להכניס את תהליכי העבודה בתוך הDNA של עבודת משרדי הממשלה ולעיתים היא גם משפיעה על סדר היום של עבודת המשרד הממשלתי.

כדי להגיע לשותפויות אילו ארגונים רבים נאלצים למקצע את תהליכי העבודה שלהם ולהשקיע תהליכים פנים ארגוניים. אני שומעת לא אחת מיזמים חברתיים שתהליך זה לעיתים מאתגר אך בעבודה מדוייקת ההשקעה תאפשר להם לעבוד עם משרדי הממשלה בצורה טובה יותר.

 

שותפות עם הפילנתרופיה

שותפות ועבודה עם פילנתרופיה כוללת בתוכה מספר צעדים מרכזיים באמצעותם נוכל לשמר ולרתום תורמים חדשים במטרה להגדיל את סקייל הפעילות של הארגון שלנו.

      תפיסה מקצועית של עבודה עם תורמים שותפים מקצועיים:

כאשר אנו מתייחסים לתורמים כשותפים, אנו מדגישים את החשיבות של הקשר הדו-כיווני בין הארגון לתורם. במקום רק לקבל תמיכה כספית, התורם נכנס לתוך תהליך של שותפות פעילה ומשמעותית יותר בפעילות הארגון. התייחסות לתורמים כשותפים מעידה על ראיית התורם כחלק מהמערכת הקהילתית שבה פועל הארגון. חיבור זה מקנה לתורם תחושת העצמה ושייכות, ומהדק את ההתמקדות שלו במטרות הארגון. תורמים הם השותפים שלנו לדרך המקצועית.

 

      שמירה על קשר עם תורמים קיימים:

ניהול קשר עם תורמים קיימים הוא חלק מרכזי בבנייה ובחיזוק של רשת התמיכה של הארגון. תורמים שכבר תומכים בפעילות הארגון מהווים משאב מרכזי שיש לטפח ולשמור עליו באופן יעיל ומתמיד. הדרך הראשונה לניהול קשר עם תורמים קיימים היא באמצעות שמירה על תקשורת פתוחה ושקופה. תורמים מעוניינים לשמוע על ההתקדמות וההשפעה של הפרויקטים שהם תומכים בהם, כך שחשוב לשלוח להם עדכונים תדירים ושקופים בנוגע להתקדמות הפעילות המשותפת והפעילות  בארגון כולו. חשוב מאוד להקפיד על הגשת הדוחות בזמן ובאופן בו הקרן מצפה לקבלם.

 

      גיוס תורמים חדשים לארגון:

איתור תורם פוטנציאלי חדש הוא אתגר גדול הדורש תשומות רבות. תהליך זה כולל עבודת מחקר לאיתור תורמים המתעניינים בתחומי הפעילות של הארגון אותו אתם מנהלים. הגעה למפגש עם תורם ייעודי צריכה להתבצע לאחר הכנה ובניית קונספט לפרויקט תוך התאמה לתורם הייעודי איתו אתם נפגשים. אם יש לכם תורם שתומך כבר בפעילות הזו ומכיר את התורם החדש אותו אתם מעוניינים לגייס לטובת הארגון מומלץ מאוד להתייעץ איתם בנושא. כמו כן חשוב לבדוק את תפיסתו ביחס לצירוף תורם זה לפעילות, במידה וקיימת ביניהם היכרות מוקדמת טובה כדאי לשאול אם הוא יסכים להמליץ לתורם להיפגש איתם ואולי אפילו להשתתף אתכם בפגישה.

 

      בניית רשתות תורמים המעוניינים לקדם תחום ספציפי

בקידום תחום פעילות נושאית כדאי לנסות ולבנות רשת של תורמים התומכים בתחום, זאת במטרה להגדיל את האימפקט ולייצר פעילות תשתיתית שתזיז את המחט ולא רק פעילות נקודתית.

גיוס רשת תורמים מחייב בניית שותפות של הקרנות התומכות והגדרת משימה ויעדים משותפים אותן הקרנות מעוניינות לקדם בזירת הפעילות בשטח, תכנון של פעילויות משותפות וניהול רצף פגישות ותקשורת. בנוסף, חשוב לפתח מערכות וכלים למעקב וניתוח של תהליכי המימון והשותפויות, על מנת לשמור על רמת היעילות ולהשיג את התוצאות הרצויות.

 

שותפויות עם ארגון חברתי הפועל לצידנו בזירה

      ארגונים הדומים לכם ופועלים באותו שדה פעילות עשויים להיות השותפים הכי טובים ואפקטיביים של הארגון שלכם. בעבודה מדויקת בה כל אחד מהארגונים מביא את הערך הייחודי לו תוכלו ליצור שיתופי פעולה משמעותיים ולחסוך לעיתים בעלויות תקורה ותשתיות וכך ליצור אימפקט גדול יותר באמצעות הפעילות שאתם מקדמים במשותף.

      יצירת שיתופי פעולה שכאלה מחייבים אותנו לבנות אסטרטגיה משותפת, בניית מנגנון משותף לניהול, עדכון ועבודה עם תורמים.

 

לסיכום, תפקידו של מנכ”ל ארגון חברתי כולל בתוכו מיומנויות ניהוליות רבות, כשהמרכזית שבהן היא יכולת גיוס הכספים והבטחת תזרים משאבים רציף ויציב. כיווני הפעולה המובילים כוללים שותפויות עם משרדי ממשלה, פילנתרופיה וארגונים חברתיים נוספים, המאפשרים לארגון להרחיב את טווח השפעתו ולממש את חזונו בצורה מיטבית. היכולת לשמר תורמים קיימים ולרתום תורמים חדשים באמצעות בניית קשרים משמעותיים ומתמשכים מהווה עמוד תווך בהצלחת הארגון. כמו כן, יצירת רשתות שותפים והטמעת תהליכים פנים-ארגוניים מסייעות להבטיח צמיחה והתפתחות מתמדת. החזון והשאיפה לחלוציות, לצד ניהול אסטרטגי וממוקד, יובילו את הארגון להצלחה ולהשפעה חברתית רחבה ועמוקה יותר.

צרו איתנו קשר

שירותים

יש לכם שאלות או דברים שתרצו לברר?

דברו איתנו

למידע נוסף - צרו איתנו קשר

לקבלת עדכונים על בלוגים מקצועיים והמלצות על כלים ומדריכים בעולמות תוכן של אסטרטגיה, מחקר ויזמות ציבורית

דילוג לתוכן