אמל״ק
הפילנתרופיה החדשה אסטרטגית יותר, פועלת עפ"י פרקטיקות וערכים הלקוחים מהמגזר העסקי, המכוונת להשקעה בעלת תוצאות ואימפקט חד וברור. על כן, ארגונים חייבים להציג באופן בהיר - כיצד הם משני מדיניות, מהו המודל שלהם לשינוי השדה ומהו האימפקט ארוך הטווח שלהם. בבלוג הבא נציג בפניכם את הארבעת הצעדים ליצירת אסטרטגית אימפקט בארגונכם.
קצת רקע ומספרים – הפילנתרופיה הישראלית נאמדת ב-25 מיליארד שקלים בשנה, מחציתם מקורם בישראל, ומחציתם מיהדות העולם, בעיקר צפון אמריקה.
בעשורים האחרונים ניכר בבירור כי התרבות והגיל משפיעים רבות על האופן שבו התורם בוחר את השקעותיו. הדור הצעיר, המילניאלז, מחפשים כל הזמן להבין מה המשמעות של מה שהם עושים, ולמה הם עושים, ובמילים אחרות מחפשים השקעה מכוונת תוצאות בעלת אימפקט ברור.
אם כך, קיים צורך מובהק שארגונים חברתיים יטמיעו את תפיסת הפילנתרופיה החדשה בכדי שיוכלו למנף את תחום גיוס המשאבים.
ארבעת הצעדים המוצגים להלן יסייעו לך לגבש את אסטרטגית האימפקט של ארגונך, שתעזור לך להפיק את התוצאות הטובות ביותר בסבבי גיוס המשאבים:
צעד ראשון: למידה
- מהי הבעיה/ הצורך עליו אנו עונים?
במידה וארגונכם פועל בזירה הבינלאומית יש עדיפות לשייך את הצורך לאחד או יותר מ– 17 יעדי פיתוח בר-קיימא SDGs שהגדיר האו”ם . מדובר ב17 יעדים גלובליים הכוללים יחד 169 מטרות משנה ו-232 אינדיקטורים למדידה (מידע נוסף ניתן למצוא כאן)
- מהי הבעיה/ הצורך עליו אנו עונים?
- מהם הפתרונות הקיימים?
- מיהם השחקנים הפועלים בשדה?
- אילו משאבים ויכולות עומדים לרשותי?
צעד שני: חקירה פנימית
השלב החשוב ביותר, בו נעבד את התשובות שהפקנו משלב הלמידה ומהן נחדד מהו הבידול שלנו, נגדיר את ההיתרון היחסי שלנו אל מול המתחרים ונבחן מחדש את המשאבים לפיתוח שירותים נוספים או מינוף שירותים קיימים.
צעד שלישי: הגדרת חזון, משימה וערכים מנחים.
ההבדל המהותי בין חזון למשימה הוא ציר הזמן. בעוד שהגדרת המשימה מבטאת את העשייה היומיומית, בהווה, החזון מבטא מה הארגון רוצה להשיג, בעתיד, ואיך השפעתו תשנה את פני החברה והעולם.
חשבו על זה כך שהמשימה עונה על שאלת האיך ואילו החזון עונה על שאלת הלמה (הסיבה).
צעד רביעי: תיאוריית השינוי
מודל זה נותן ‘מבט על’ על עשיית הארגון והשפעתה – במילים אחרות- עונה לצורך התורמים, שהצגנו מעלה.
הדרך הנכונה לבנות את תיאוריית השינוי היא מהסוף להתחלה:
1. מהן התוצאות שאנחנו רוצים להשיג?
2. מהם הצעדים והפעילויות הנדרשים על מנת להשיג את התוצאות?
3. איך הצעדים והפעולות ישיגו את התוצאות?
למתקדמים שבנינו, נמליץ ליצור ‘מודל קנבה בר קיימא’, עליו נספר בהרחבה בבלוג הבא.
לארגון שלכם עדיין אין אסטרטגית אימפקט? אתם מרגישים שהאסטרטגיה הקיימת אינה מספיקה מדויקת? מוזמנים לפנות אלינו – בדיוק בשביל זה אנחנו פה!